1 mei: Chinle - Bluff

De route van vandaag:

Grotere kaart weergeven

Jerry, Erik, Michelle, Mathijs en Laurens zijn vanmorgen om 06:00 uur opgestaan om de 4 km lange White House trail te gaan lopen. Dit is de enige wandeling die je mag maken zonder gids en leidt naar de meer dan 3000 jaar oude ruines op de bodem van Canyon the Chelly. Ze moesten zichzelf dik aankleden want het was erg koud. Ze zijn onderweg helemaal niemand tegengekomen en waren om 07:30 weer terug bij het hotel. Ze vonden de wandeling erg de moeite waard! We hebben ontbeten in het restaurant van het Holiday Inn hotel en zijn rond 09:00 op weg gegaan.

klik op de foto voor vergroting klik op de foto voor vergroting

Via Indian Route 59 zijn we naar Monument Valley Tribal Park gereden.Vlak voor het park verruilen we de staat Arizona voor Utah. In Monument Valley rijden we de ‘self-guided’ tour tussen de ‘buttes’ en ‘mittens’. Halverwege de route zijn we gestopt bij een kraampje waar Navajo-vrouwen mooie sieraden verkochten. We hebben met z’n allen flink wat gekocht bij de dames. Monument Valley blijft een van de favoriete parken van Jerry en mij, dus we hebben weer genoten van de rit.

klik op de foto voor vergroting klik op de foto voor vergroting klik op de foto voor vergroting

Om niet teveel tijd te verliezen en omdat het buiten erg koud is, hebben we in de auto onze broodjes opgegeten. Via het plaatsje Mexican Hat zijn we vervolgens naar Gooseneck SP gereden. Via dit uitzichtpunt heb je een fantastisch uitzicht op de bochten die de San Juan River in het gesteente heeft gesleten. Na een kort bezoek zijn we verder gereden via de Moki Dugway. Via scherpe haarspeldbochten slingert deze onverharde weg omhoog. We zijn bovenaan de mesa gestopt bij het naambord met de vele stickers, maar helaas konden we de sticker van het AllesAmerika Forum, die erop is geplakt door Rob, niet meer terugvinden. Net voorbij de Moki Dugway zijn we linksaf geslagen om de 4 mijl lange onverharde weg naar Muley Point te rijden. Ook dit keer was de weg weer goed begaanbaar. Langs de weg liepen veel koeien te grazen. Wat een ruimte hebben die beesten hier toch! Als we bij Muley Point aankomen, lopen we naar de rand om van het schitterende uitzicht te genieten. Vanaf dit punt heb je uitzicht op Monument Valley, Goosenecks SP en de Valley of the Gods Road. De koude wind zorgt ervoor dat we niet al te lang blijven staan. Via de Moki Dugway rijden we weer terug naar beneden. We slaan linksaf de Valley of the Gods Road in. Deze weg is eveneens onverhard en voert ons 17 mijl door een prachtig gebied.

De rotsformaties zijn dan misschien iets minder spectaculair dan die van Monument Valley, maar toch genieten we allemaal van deze mooie rit. Vooral de vele ‘dips’ in de weg worden erg gewaardeerd door onze kinderen ;).

klik op de foto voor vergroting klik op de foto voor vergroting

Als we bij het eindpunt van de Valley of the Gods Road aankomen, slaan we linksaf richting Bluff. Dit kleine plaatsje is in 1880 gesticht door Mormoonse pioniers. We logeren in het mooie houten Desert Rose Inn. We frissen onszelf op, en rijden dan naar het Twin Rocks restaurant om wat te eten. Ook hier smaken de gerechten allemaal weer prima! Vanavond zullen we waarschijnlijk weer op tijd gaan slapen want het was weer een indrukwekkende dag; een met een gouden randje!