30 april: Holbrook - Chinle

Vandaag waren we allemaal om 06:00 uur wakker. We hebben gisterenavond met Erik & Lilianne afgesproken dat we vandaag om 08:00 zouden gaan ontbijten bij Denny’s. We hebben dus nog genoeg tijd en rommelen lekker wat aan op onze hotelkamer. Om 08:00 staat iedereen klaar en vertrekken we met de de auto naar Denny’s. Iedereen maakt zijn/haar keuze van de menukaart. Als het ontbijt wordt gebracht, vragen we ons af of we dit allemaal wel op gaan krijgen; de porties zijn echt enorm! Het smaakt allemaal prima, maar zoals verwacht krijgen sommigen van ons het niet voor elkaar om het bord leeg te eten. Als we klaar zijn, rijden we naar de Safeway om wat broodjes, fruit en ijs voor de koelboxen in te slaan. Tegenover de Safeway ligt het bekende Wigwam Hotel van Holbrook. Natuurlijk moeten we hier even foto's van maken.

klik op de foto voor vergroting klik op de foto voor vergroting

Vandaag staat onder meer een bezoek aan Petrified Forest NP op het programma dat niet ver van Holbrook vandaan ligt. In dit park liggen grote hoeveelheden versteende bomen (of delen ervan) die miljoenen jaren oud zijn. We nemen route 180 naar de ingang van het park. Als eerste lopen we de souvenierwinkel bij de ingang binnen om lekker even rond te snuffelen. We kopen wat kleine dingetjes en rijden dan verder het park in. Onze eerste stop is bij het Museum waar we de korte trail lopen langs de her en der verspreid liggende versteende bomen. Na de wandeling bekijken we in het auditorium van het museum een interessante documentaire over het versteningsproces van de bomen en over Petrified Forest zelf. Na de film stappen we weer in onze auto’s om onze weg door het park te vervolgen. We stoppen o.m. bij ‘newspaper rock’. Dit zijn een aantal rotsen met daarop oude tekeningen, petroglyphs, die de Indianen eeuwen geleden in de rotsen hebben gekerfd. In het tweede gedeelte van het park komen we bij Painted desert met zijn prachtige kleuren. Bij de historische Painted Desert Inn stoppen we ook even. Dit gebouw is erg mooi!

klik op de foto voor vergroting

We vervolgen onze weg het park uit, en rijden via de I-40 en 191 naar de Hubbell Trading Post. Dit is de oudste nog in werking zijnde handelspost in het Westen van de VS. Ook hier snuffelen we even rond en kopen we wat souveniertjes. Onderweg naar Chinle zien we grote hoeveelheden stuifzand door de lucht dwarrelen. Het waait de hele dag al stevig en dat is meteen te merken hier in dit woestijngebied. Soms lijkt het net alsof we door dichte mist rijden. Later in de middag arriveren we bij ons hotel in Chinle, dat direkt voor de ingang van Canyon de Chelly is gelegen. Nadat we ons opgefrist hebben, rijden we de south rim drive waar we vanaf alle viewpoints Canyon the Chelly bekijken. Ik begin in herhaling te vallen, maar ook dit park is schitterend! Het laatste viewpoint wat we aandoen is Spider Rock. Over een half uur gaat de zon onder, dus dan is de rots op zijn mooist. Helaas is de zon niet zo fel vanwege al het fijne zand in de lucht . We maken wat foto’s en rijden vervolgens terug naar ons hotel waar wij besluiten broodjes op onze kamer te eten. Ik ben sinds vanmorgen erg verkouden en voel me niet zo lekker. Lilianne, Erik, Mathijs en Laurens gaan wat eten in het restaurant van het hotel. Vanavond liggen we allemaal weer vroeg in bed want morgenvroeg om 06:00 willen Jerry, Erik, Michelle, Mathijs en Laurens de White House Trail gaan lopen. Daar hebben we vandaag geen tijd meer voor gehad.

klik op de foto voor vergroting klik op de foto voor vergroting

Foto's

Temperatuur van vandaag: 23°C, zonnig en harde wind
Totale afstand van vandaag: 143 mijl/228 km
Getankt: 16,4 gl ($3.83/gl)